Claim je Google bedrijfsprofiel!

30 mei 2017 - Door Koen Kornegoor in Lokale marketing

Herken je jezelf in deze onderstaande 6 punten?

  1. Je bent een hard werkende eigenaar van een lokale onderneming
    (schilderbedrijf, coachingbranche, bouwbedrijf, schoenenzaak, groentezaak of fysiopraktijk, maakt niet uit wat).
  2. Je voelt je een “dummy” als het gaat om internet en je website
  3. Je hebt geen idee of je online vindbaar bent, of waar je moet beginnen online vindbaar te worden
  4. Je moet opboksen tegen de grote boze e-retailers met onuitputtelijke marketingbudgetten
  5. Na de laatste keer douchen groeide er nog geen marketingbudget op je rug
  6. Je wilt online gevonden worden, meer klanten en meer omzet!

 

Stappenplan bedrijfsprofiel claimen

  1. Claim je Google bedrijfsprofiel

Dan is dit jouw eerste kleine stap naar online vindbaarheid

De eerste stap naar online vindbaarheid is het claimen van je Google bedrijfsprofiel. Dit heb je nodig om je eigen Google Bedrijvenpagina te beheren. Met een Google Bedrijfspagina kun je namelijk je bedrijfsinformatie toevoegen aan Google Maps en Google Zoeken. Dit is gratis, eenvoudig en snel geregeld. Niet helemaal onbelangrijk, het en zorgt er voor dat je gevonden wordt, wanneer mensen naar jouw onderneming zoeken. Hieronder leg ik stap voor stap uit hoe je je Google bedrijfsvermelding claimt, om zo je eigen Google bedrijfspagina te kunnen beheren.

Google je eigen bedrijfsnaam

Het kan goed zijn dat Google al een bedrijfsvermelding van je heeft. Om dat te checken, google je eenvoudig even op je bedrijfsnaam. Zie je aan de rechterkant naast de zoekresultaten je bedrijfsinformatie, dan heeft Google al een bedrijfsprofiel van je. Ik schat dat dit voor 75% van jullie het geval is. (zie hieronder als voorbeeld) https://business.google.com/add/info

claim je bedrijvenpagina
Let op: zie je geen hier geen bedrijfsprofiel, dan moet je eerst Google Mijn Bedrijf aanmaken (net zo easy). Heb je überhaupt nog geen Google Account, no worries! Hoe je een Google Account aanmaakt leg ik (in Jip-en-Janneke-taal) ook aan je uit. Als een Google Bedrijvenpagina, dan heb ik nog een aantal tips voor je om vaker getoond te worden.

Claim je Google bedrijfsprofiel

We gaan er nu van uit dat je, zoals in de afbeelding hier boven, je Google bedrijfsprofiel ziet. Je kunt nu je bedrijfsprofiel claimen door te klikken op “Bent u eigenaar van dit bedrijf?”. Nadat je hier op klikt, zie je het onderstaande verschijnen. Vink dit aan en kies “Doorgaan”.

beltman_verifieren

Gefeliciteerd, je hebt nu je bedrijfsprofiel op Google geclaimd! En staat “Bent u eigenaar van dit bedrijf” er niet,  dan is er ooit al eens een bedrijvenpagina voor of door jou aangemaakt.

Verifiëren van je Google bedrijfsprofiel

Google wil niet dat iemand anders dan jij je bedrijvenpagina kan beheren. Na het claimen moet je je verifiëren “bewijzen” dat je daadwerkelijk bent wie je zegt dat je bent. Zo kan niet iemand anders met je bedrijfsvermelding aan de haal. Het verifiëren gaat via een unieke cijfercode. Deze code kun je aanvragen per briefkaart.

hoe_wil_je_je_verivicatiecode_ontvangen
De briefkaart ziet er zoals hier onder uit en verschijnt binnen één tot twee weken in je brievenbus. Bij veel van mijn klanten verdwijnt deze briefkaart tussen het oudpapier. Let dus goed op en maak gebruik van het naamveld! De code is 30 dagen geldig, dus wacht niet te lang met verifiëren.

Google bedrijvenpagina briefkaart

Als het zelfs mijn pa lukt 😉

Dit is mijn pa, lekker genietende van zijn pensioen! Maar hij kan het werk toch nog niet helemaal laten. Voor zijn adviesbureau heeft pa, aan de hand van dit artikel, zijn Google bedrijfspagina geclaimd! Hier onder showed hij de Google Briefkaart met verificatiecode! De eerst stap naar online vindbaarheid is genomen! #trots

pa claimt zijn google bedrijfspagina

Stap 2: Bewerken van je Google bedrijvenpagina

googlebedrijvenpagina_bewerken