Beter vindbaar worden met je homepage | Local SEO

14 juni 2017 - Door Koen Kornegoor in Lokale marketing local seo homepage
Bijna elk bedrijf, zowel lokaal als landelijk, staat boven aan in Google wanneer je zoekt op je bedrijfsnaam. Heel mooi, niks meer aan doen. Mensen die op je bedrijfsnaam zoeken kennen je al. Zij weten de weg naar je website wel te vinden. Maar hoe mooi zou het zijn om in Google naar voren te komen voor mensen die jou nog niet kennen, maar wel naar jouw dienst op zoek zijn.

Eenvoudiger dan je denkt

In het geval van een website voor een lokale doelgroep is dat vaak eenvoudiger dan je denkt! Google past namelijk zoekresultaten aan op basis van de locatie van je bedrijf en de locatie van mensen die naar je jouw diensten zoeken. Wat heb je immers aan een fysiotherapeut in Meppel wanneer je zelf in Groningen woont, om maar een voorbeeld te noemen.

Je hoeft geen marketing expert te zijn

Omdat je niet hoeft te concurreren met alle fysiotherapeuten van Nederland wordt het al een stuk gemakkelijker om in Google beter vindbaar te worden. Met een paar basis aanpassingen kun je zo een flink aantal plekken in Google stijgen. Ik kan het weten, ik heb het al voor diverse lokaal gerichte websites met succes uitgevoerd. Dit wordt in jargon ook lokal SEO genoemd.

Local SEO, klinkt leuk! Maar hoe dan?

Men zegt dat je positie in Google afhankelijk is van wel meer dan 200 verschillende factoren. Bijvoorbeeld, je website-snelheid, de mobiel vriendelijkheid en de veiligheid van je website. Voor lokaal gerichte websites is het al zeer effectief om op de juiste plekken in je website de juiste zoektermen te hebben. Als je toegang hebt tot het CMS van je website kun je dat zelf erg eenvoudig aanpassen. Om lokaal beter vindbaar te worden moet je namelijk je belangrijkste dienst of product in de ‘title’ en een ‘H1-tag’ van je homepage noemen. (liefst ook een H2).

Begin de titel met je belangrijkste dienst, bijvoorbeeld Bouwbedrijf in plaatsnaam en sluit af met je bedrijfsnaam.

title+meta
Met de H1 doe je het zelfde. De H1 is de kop van je tekst op de homepage. Dus geen welkom op mijn website, maar bijvoorbeeld De Klus, uw bouwbedrijf in Bouwershoek. Daaronder schrijf je kort en bondig wat je voor je bezoeker kan betekenen. Verwerk in dit stukje tekst nogmaals je belangrijkste dienst. 2x mag ook gerust, maar overdrijf niet. We willen niet spammen. Een tekstje kan er zo uit zien.

De Klus, uw bouwbedrijf in Bouwershoek

Bij bouwbedrijf de klus kunt u terecht voor grote en kleine klussen in Bouwershoek. Staat u voor een uitbouw, renovatie of verbouwing, dan maken wij graag een offerte. Wij staan voor vakmanschap en een eerlijke prijs. Wij zorgen voor een resultaat naar uw tevredenheid. Bel gerust voor een afspraak of offerte naar 0452-434020.

Local SEO koning in worden!

Ik ben zelf geen enorme klusser, maar ik durf mijn bureauhand voor je in het vuur te steken. Met deze aanpassingen kan het bijna niet anders dan dat je in Google stijgt. Wil je dit zelf controleren, check dan op welke plek je nu scoort bij zoektermen “bouwbedrijf”. Nadat je de titel en H1 hebt aangepast kun je zelf in de gaten houden of je in Google plekken gestegen bent! Succes! Mocht je niet weten waar je de titel en H1 kunt aanpassen, vraag dit dan aan je webbouwer of laat hem dit doorvoeren.

p.s. wil je bij wijze van weten of men meer zoekt op bouwbedrijf of op klusbedrijf, check dan deze training:

Wat is zoekvolume?